Creating a sense
of simplicity with
a new product family

summary of the SWISS SENSE PRODUCT FAMILY

Bij het ontwikkelen van deze nieuwe handsets voor bij de bedden van Swiss Sense, heeft Scope met Swiss Sense in eerste instantie gewerkt aan het helder krijgen van de gewenste merkidentiteit. Met behulp van inzichten uit het Visual Brand Language (VBL) onderzoek, werd duidelijk dat ‘in bescheidenheid opvallen’ een belangrijke eigenschap van de nieuwe handset moest worden. Voor de gehele range handsets ontwikkelde Scope naast de hardware, ook de complete interactie van de gebruiker met de handset, door bijvoorbeeld de keuze van het display en de software én het uitwerken van een ‘pixel perfect design’.

VBL TOOL

Scope begon bij dit project met een interactief proces om erachter te komen naar welke uitstraling Swiss Sense in de nieuwe handset op zoek was. Met behulp van de on-line VBL tool werden de wensen van Swiss Sense op een interactieve manier concreet gemaakt.  Dit pakte goed uit, zoals Eugène van den Bosch namens de opdrachtgever verwoordde; Hoewel het even wennen was, heeft Scope met haar manier van werken ons inzicht gegeven in waarnaar wij eigenlijk naar op zoek waren. We hadden zelf al zoveel uitgangspunten voor de handset in ons hoofd, maar waren ons daarvan niet bewust. De schetsen en het eindproduct zijn hierdoor écht van onszelf geworden.”

consequente merkbeleving

Na toepassing van de VBL tool ging Scope op zoek naar een concrete vertaling in productkenmerken van “in bescheidenheid opvallen”, een voor Swiss Sense belangrijke eigenschap voor de nieuwe handset. Door een handset te ontwikkelen die trots, als een standbeeldje en toch met een sierlijke eenvoud op het nachtkastje kan staan, kreeg dit product de gewenste uitstraling.

Scope ontwikkelde een complete handset-collectie: met batterijen en met een vast oplaadsnoer. Om een consequente merkbeleving te krijgen voor bedden uit verschillende productcategorieën -luxe en minder luxe- hebben we voor alle bedden nagenoeg gelijke handsets ontworpen.

Slimme manier van functionaliteit en usability

Dit betekende wel dat voor de variant met snoer nagedacht moest worden over de bevestiging van het snoer aan de handset.  Om ervoor te zorgen dat ook deze handset los kon staan op het nachtkastje is de draad slim geïntegreerd in de onderkant van de handset.

GUI geintegreerd en displaykeuze

Scope Design integreerde in de handsets voor de bedden van Swiss Sense een Graphic User Interface (GUI). De keuze voor het type display was hierin bepalend en vormde de eerste uitdaging.

In eerste instantie werd een kleurendisplay overwogen, om te voldoen aan de verwachtingen van de consument. Smartphones worden immers al jaren niet meer met zwart-wit displays verkocht. Door een zorgvuldige analyse te maken van de nadelen van een kleurendisplay (snel niet meer leverbaar en kostbaar), koos Scope ervoor om een monochroom display te integreren in het ontwerp. Het zwart-wit display werd op maat gemaakt voor Swiss Sense. Zo bereikten we met minimale middelen een maximaal effect qua uitstraling en kwaliteit.

interactieontwerp

Na de componentkeuze ontwikkelden we een uitgebreid schematisch overzicht voor de complete interactie met de handset. Zo werd de brug geslagen tussen de gewenste mogelijkheden in de software en de, door Scope, ontwikkelde hardware van de handsets. Vervolgens werkten we de complete bediening en functionaliteit van de handsets uit en integreerden we de manier hoe bed- en massagestanden gekozen kunnen worden. Op basis hiervan konden we doeltreffend met de software programmeurs overleggen over de software die in de handsets geïntegreerd moest worden.

pixel perfect design

Scope was zich bewust van de iets beperktere mogelijkheden van de tekstuele weergave in een monochroom display. Daarom besteedden we veel aandacht aan het maken van een ‘pixel perfect design’. Op deze manier bereikten we met minimale middelen de meest optimale weergave van tekst en beeld in het display.